Pigwa- Polska cytryna

02-07-2017
Kształtem przypominająca jabłko lub gruszkę. O twardym miąższu, kwaśnym smaku i cytrynowym zapachu, dlatego spożywana najchętniej w formie przetworzonej. Owoc o licznych właściwościach prozdrowotnych i odżywczych. Ze względu na obecność w niej witaminy C wspomagającej wzmocnienie organizmu nazywana polską cytryną.
Obrazek

Pochodzenie pigwy 

Pigwa z łaciny Cydonia oblonga. Określenie "Cydonia" zostało przypisane pigwie prawdopodobnie ze względu na nazwę miasta Krety. Owoc ten był tam uprawiany w I w.p.n.e. Zaliczana do najstarszych odmian owocowych znanych już w starożytnej  Grecji i Rzymie. Pochodzące z terenów Azji Zachodniej.

Pigwa a pigwowiec

Pigwa bywa mylona z pigwowcem, który może ozdabiać ogrody przy domach. Cieszy on oko swymi kwiatami o różowej barwie na przełomie kwietnia i maja. Jest to ciernisty krzew dorastający od  0,5-1 m wysokości. W październiku możemy zrywać niewielkie owoce kształtem przypominające orzech włoski. Pigwowiec pochodzi z Japonii, gdzie rośnie na brzegach jezior i rzek.

Pigwa natomiast to wieloletni krzew lub małe drzewo, które w Polsce może osiągnąć wysokość od 5-7m. Rozpowszechniony na Południu Europy, gdzie dorasta do 3 m. Kwitnąca pięknymi kwiatami o białej lub bladoróżowej barwie na przełomie maja i czerwca. Dopiero od września pojawiają się owoce o charakterystycznym kształcie.

Pigwowiec  i  pigwa to dwa różne krzewy, które łączy owoc o podobnych cechach. Lepka skórka, twardy i kwaśny miąższ oraz przyjemny, cytrynowy aromat. 

 

Składniki  odżywcze w pigwie

Pigwa to owoc, który warto wprowadzić do diety w okresie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy narażeni na  przeziębienie. Owoce pigwy zawierają  witaminę C, która wspomaga odporność organizmu. Dodatek pigwy do herbaty rozjaśni ją i nada kwaskowatego smaku, może z powodzeniem zastąpić cytrynę. 

W 100 g  pigwy znajduje się 15-20 mg witaminy C 

Na liście składników  mineralnych zawartych w pigwie znajdziemy : fosfor, wapń, magnez, potas i sód. 

Wapń jest składnikiem budulcowym kości i zębów, który wpływa na ich twardość, łagodzi alergie skórne i pokarmowe. Potas wraz z sodem wspomaga prawidłową pracę serca. Dodatkowo bierze udział w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii. Żelazo chroni przed anemią oraz jest składnikiem hemoglobiny. Wspomaga walkę z wolnymi rodnikami. 

Pigwa zawiera aminokwasy, tj. kwas asparginowy, treoninę, glicynę, cysteinę i alaninę. Znajdziemy w niej również pektyny- mieszanki węglowodanów, których najwięcej jest w roślinach. Ich właściwości wiążące są wykorzystywane podczas produkcji dżemów i konfitur. Właściwości zdrowotne polegają na obniżeniu ciśnienia we krwi i cholesterolu, dlatego zalecana jest cukrzykom.

Pektyny wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn. 

W walce z wolnymi rodnikami

Pigwa jest źródłem naturalnych składników fenolowych, tj. kwas chlorogenowy oraz flawonole, wśród których znajdziemy kwercetynę i kempferol. Te prozdrowotne związki wykazują właściwości przeciwutleniające, posiadają też  zdolność wymiatania wolnych rodników. Są one odpowiedzialne za starzenie się skóry i rozwój komórek nowotworowych. Dzięki flawonolom owoce pigwy mają żółtą barwę. Pomagają zwiększyć zawartość "dobrego" cholesterolu HDL. 

Cydonia oblonga, czyli pigwa to owoc o wszechstronnych właściwościach zdrowotnych. W medycynie ludowej odwar z liści pigwy był uważany jako środek moczopędny, który pomagał usunąć kamienie nerkowe. Ponadto pomagał w leczeniu kaszlu, bezsenności i gorączce.

Pestki pigwy zawierają sterole, taniny i fenole, które są wykorzystywane do leczenia dolegliwości przewodu pokarmowego, poprawiając procesy trawienne.

Ten kwaśny owoc o twardym miąższu posiada właściwości antyoksydacyjne, przeciwzapalne i antybakteryjne. Nie pochłania metali ciężkich i zanieczyszczeń z otoczenia. Zawartość licznych związków bioaktywnych, tj. polifenole, flawonole, pektyny i składniki mineralne sprawiają, że jest naturalnym suplementem w walce z atakującymi nas chorobami.

Przepis na pigwę do herbaty:

→ 0,5 kg pigwy

→ 0,5 kg cukru

1. Pigwę myjemy i razem ze skórą ścieramy na tarce o dużych oczkach.

2. Przekładamy do słoika i zasypujemy cukrem.

3. Odstawiamy na 4 dni, aby pigwa puściła sok.

4. Jeśli soku jest za mało należy dosypać cukru.

5. Po 4 dniach przełożyć do małych słoiczków ( uprzednio wyparzonych). Przechowywać w lodówce.

Dodana do herbaty rozjaśni ją i nada lekko kwaskowaty smak.

 

Źródła:

1. Muhammad U. Ashraf, Gulzar Muhammad, Muhammad A. Hussain and Syed N. A. Bukhari., 2016. Cydonia oblonga M., A Medicinal Plant Rich in Phytonutrients for Pharmaceuticals. Front Pharmacol ; 7: 163    

2. E. Forni, M. Penci, A. Polesello., 1994. A preliminary characterization of some pectins from quince fruit (Cydonia oblonga Mill.) and prickly pear (Opuntia ficus indica) peel. Carbohydrate Polymers ; 23(4): 231-234

3. Silva, B.M., Valentão, P., Seabra, R.M., Andrade, P.B., 2008. Quince (Cydonia oblonga Miller): an interesting dietary source of bioactive compounds. Food Chemistry Research Developments. Nova Science Publishers, Inc., New York, pp. 243-266.

4. Dariusz Dziki, Justyna Tomiło, Stanisław Rudy, Andrzej Krzykowski. 2012. Wpływ temperatury konwekcyjnego suszenia owoców pigwy (Cydonia Oblonga Mill.) na przebieg procesu i wybrane właściwości suszu. Polskie Towarzystwo Inżynierii Rolniczej; 2(136):  53-62